سنگ زنی محوری (سطوح داخلی و خارجی) (Cylindrical grinder)

سنگ زنی محوری یا استوانه ای به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شود : سنگ زنی سطوح خارجی (External Grinding )

و سنگ زنی سطوح داخلی (Internal Grinding )

حرکات اصلی در سنگ زنی محوری :

  1. چرخش قطعه کار به دور میله یا Mandrel
  2. چرخش سنگ سنباده
  3. حرکت به داخل و خارج قطعه کار
  4. حرکت عرضی چرخ روی قطعه کار 

    سنگ زنی سطوح

  5. سنگ زنی سطوح خارجی(External Grinding) در ماشین سنگ محوری « گرد سائی » می توان سطوح استوانه ای قطعات سختکاری شده را می توان به راحتی با دقت ابعادی 0002/0 میلیمتر و با پرداخت سطحی عالی براده برداری کرد. در ماشین های سنگ گرد سائی، قطعه ی کاربین دو مرغک قرار داده شده،و به گردش در می آید و در تماس با یک سنگ سنباده که با سرعت زیاد می چرخد، از سطح آن براده برداری می شود.

    سنگ زنی سطوحسنگ زنی سطوح داخلی (Internal Grinding )

    سنگ زنی داخلی برای پرداخت کردن و اندازه کردن سوراخ های استوانه ای و مخروطی در قطعاتی که قبلا سوراخکاری یا سوراخ ترلشی شده اند ، به کار می رود.این روش مخصوصا برای اندازه کردن سطوح سوراخ قطعات سخت کاری شده مناسب است در سنگ زنی داخلی می توان به تلرانسهای دقیق (0.0001اینچ) 0.002میلی متر و حتی کمتر و پرداخت سطحی بسیار خوب دست یافت ، به طوری که غالبا پس از سنگ زنی نیازی به عملیات پرداخت کاری (lapping) دیگر نخواهد بود. درکارگاههای ابزار سازی و آموزشی ، از ماشین های گردسایی یونیورسال برای سنگ زنی داخلی استفاده می شود . البته با توجه به اینکه ماشین های گردسایی یونیورسال ، قابلیتهای متفاوتی ( سنگ زنی خارجی ، پیشانی و داخلی) دارند ، از نظر سنگ زنی داخلی نسبت به ماشین های مخصوص سنگ زنی داخلی ، می توانند کلیه عملیات سنگ زنی داخلی را با سرعت وبه صورت اقتصادی بر روی سوراخهای با ابعاد متفاوت انجام دهند.

سنگ زنی سطوح

انواع ماشین های سنگ زنی سطوح داخلی

ماشین های سنگ زنی داخلی را می توان در سه گروه اصلی طبقه بندی کرد:

ماشین هایی که در آنها سنگ سنباده بر روی یک اسپیندل ثابت بسته شده و می چرخد وقطعه کار بر روی محور محرکه قطعه کار ، هم می چرخد و هم حرکت طولی رفت و برگشتی انجام می دهد . ماشین های گردسایی یونیورسال و ماشین های سنگ زنی داخلی ساده ( grinder plain internal ) در این گروه قرار دارد.

ماشین هایی که در آنها ، اسپیندل سنگ سنباده هم حرکت گردشی و هم حرکت رفت و برگشتی دارد. در این ماشین ها قطعه کار در یک موقعیت ثابت فقط می چرخد . ماشینهای سنگ زنی سطوح داخلی سه نظام دار (chuck-type internal grinder ) و ماشین های سنگ سنترلس داخلی(internal centerless grinder) در این گروه قرار می گیرند .

ماشین هایی که در آنهااسپیندل سنگ هم حرکت گردشی و هم حرکت مداری (planetary) دارد . در این ماشین ها قطعه کار نمی چرخد و فقط یک حرکت طولی رفت وبرگشتی انجام می دهد.سنگ زنی سطوح

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      09124516119