معرفی نرم افزار لوگو پرس برای طراحی قالب های پرس

  نرم افزار لوگو پرس برای طراحی قالب های پرس

فرآیندهای شکل دادن به ورقهای فلزی یکی از مهمترین فرآیندهای تولید در صنعت هستند نیروی لازم برای شکل‌دهی به ورق های فلزی توسط دستگاه های پرس تامین می‌شود در این میان قالب به عنوان ابزار با انتقال نیرو از پرس به ورق وظیفه ایجاد شکل مورد نظر بر روی ورق را به عهده دارد.

قالب هایی که برای شکل دهی ورق به کار برده می شوند، به قالبهای پرس شهرت داشته و شامل قالبهای برش، خم کاری و کشش عمیق می باشند در حالت کلی و صنعتی فرآیندهای برش خمکاری و کشش عمیق برای تولید یک قطعه توسط قالب های مرحله ای یا پروگرسیو انجام می پذیرد.

این قالب ها دارای ایستگاه های متنوعی بوده که در هر ایستگاه یک تا تعدادی عملیات صورت می‌گیرد. و سرانجام قطعه نهایی در ایستگاه آخر تولید می‌شود. برای این امر باید نوار تغذیه طراحی شود تا ضمن حرکت عملیات لازم بر روی آن انجام گیرد.

سنبه و ماتریس دو جز اصلی قالب های پرس بوده که با حرکت نسبی این دو جز نسبت به یکدیگر عملیات شکل دهی انجام میگردد از اجزای دیگر این قالب ها می توان به سنبه گیر، ماتریس گیر، کفشک های بالا و پایین، ورق گیر، میل راهنما، بوش راهنما، دنباله قالب و … اشاره نمود .

لازم است برای تحلیل، ترسیم و مدل سازی دقیق و مناسب اجزای فوق و یک سیستم قالب پرس از نرم‌افزارهای طراحی بهره گرفت. امروزه برای طراحی و مدلسازی قالبهای پرس از نرم‌افزارهای طراحی و برای تحلیل فرآیند شکل دهی ورق نرم افزارهای مهندسی استفاده می گردد.

از نرم افزارهای طراحی و تحلیل می‌توان به نرم افزارهای Logopress و و 3DQuick press و… از نرم افزارهای تحلیل و مهندسی می‌توان به نرم‌افزارهای Forming Suite، Dynaform اشاره کرد که یادگیری هر یک از این نرم افزارها برای دانشجویان و فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک لازم است.

 نرم افزار لوگو پرس

در حدود ۲۰ سال پیش تنها کار شرکت فرانسوی لوگوپرس توسعه نرم افزاری برای صنایع مرتبط با ابزار و قالب و به منظور پیش بینی دقیق گرده اولیه برای قطعات مختلف بود. تا اینکه درحدود سال ۲۰۰۲ این شرکت یک نرم افزار دو بعدی را در فرانسه ارائه کرد.

بعد از سه سال تحقیق و توسعه در تکنولوژی سه بعدی این شرکت در دنیای تجاری پا نهاد. امروزه اکثر طراحان قالب های پرس در سراسر دنیا از نرم افزار لوگوپرس استفاده می کنند. استفاده کنندگان از این نرم افزار به منظور ایجاد نوار برش، گسترده قطعات پیچیده سه بعدی و … از این نرم افزار بهره می گیرند.

قسمت های مختلف نرم افزار لوگو پرس

نرم افزار لوگوپرس دارای سه قسمت اصلی است:
قسمت اول محاسبه بلانک یا گسترده اولیه است. تمام قطعاتی که از ورق های فلزی تولید می شوند، یک بلانک اولیه دارند که عملیات لازم بر روی آن انجام می گیرد. با این قابلیت نرم افزار، بلانک اولیه یک قطعه را می توان با دقت بالایی محاسبه نمود.

نرم افزار لوگو پرس

دومین قابلیت نرم افزار، طراحی قالبهای برش و خم کاری است. با این نرم‌افزار ضمن تولید بلانک اولیه می‌توان نوار برش، سنبه و ماتریس های لازم و نیز کلیه اجزای قالب مانند کفشک های بالا و پایین، ورق گیرو … را مدل‌سازی کرد.

 

 نرم افزار لوگو پرس برای طراحی قالب های پرس

 

قسمت سوم به طراحی قالب کشش عمیق مربوط می‌شود، تعیین تعداد مراحل کشش و نیروی کشش و نیروی ورق گیر متناظر و نیز طراحی نوار و مجموعه قالب پروگرسیو کشش عمیق را می‌توان به سهولت انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      09124516119