جابه جای کنترل شده کلاف مواد خام باعث افزایش تولید و در عین حال کاهش ضایعات تولید می‌ شود

به کارگیری صحیح و استفاده از کلاف بازکن های متنوع در افزایش توانمندی تولید و کاهش ضایعات تولید در امر پرسکاری کمک شایانی می نماید و با توجه به ضخامت مواد انواع مختلف آن ها تولید شده اند.

فرض کنیم شما مسئول بهبود و سلامت اجرای عملیات یک قرارداد پرسکاری هستید و با یکی از بزرگترین مشتریان تلفنی صحبت می کنید و او از  سوی یک مقام معتبر و با اقتدار می‌گوید که در قرارداد آتی شما باید قیمت تمام شده هر قطعه به میزان ۳ سنت کاهش دهید والا با جای دیگری قرارداد بسته خواهد شد.

و در همان موقع یک استعلام قیمت از فروشنده فولاد دریافت می کنید که تازه در آن هم با افزایش قیمت مواد رو به رو می شوید.

سپس مدیر تولید تان می گوید اندکی پیر محموله از کلاف واریز شده و خیلی از آنها را نمی توان استفاده کرد چون لبه های آن ها آسیب دیده است. متاسفانه این سناریو امروزه خیلی عادی شده است. در حالی که تحلیل گران می گویند اقتصاد به طور صعودی نوسان داشته است ولیکن پرسکاران بخش خودرو از سایش مشاهده نکرده‌ اند.

واژه کیفیت تجارتی کلاف در حال حاضر خنده دار به نظر می رسد همچنان مراکز خدمات رسانی برای فراهم کردن تاییدیه مشتریان بر روی مواد در حال مبارزه هستند.

کلاف نمونه ای که یک پرسکار ۵ سال قبل آن را نمی پذیرفت در حال حاضر از ترس از دست دادن برنامه زمانبندی تولید و از دست دادن مشتری، با آغوش باز پذیرفته میشود بدیهی است که محدودیت هایی وجود دارد.

پلیسه های لبه یا موج های ایجاد شده به واسطه برش و خمیدگی نامناسب و بیش از حد کلاف، جمع شدگی کلاف و تحدب بیش از حد نیز در برخی از کلاف ها وجود دارد. به علاوه حمل و نقل نامناسب و غلط کلاف می تواند باعث ایجاد پیچیدگی، تا برداشتن و خراش سطح کلاغ شود در صورتی که کار کردن و فرآوری موفقیت آمیز این کلاف ها مشکل است، کار آن می‌توانند از یکسری رهنمود ها و راهنمایی‌ ها جهت سهولت به کار گیری این کلاف ها پیروی نمایند.

 

کلاف بازکن ها

 

دانستن اینکه کدام نوع از تجهیزات بهترین کارکرد را دارند: پالت های کلاف بازکن می توانند به عنوان حربه ای برای باز کردن کلاف های نازک و باریک که معمولاً هنگام ورود دارای اعوجاج هستند، به کار گرفته شوند. چون که کلاف بازکن های پالتی به روش سینی چرخان عمل می کنند، کلاف ها را می توان بر روی کلاف بازکن به همان صورت که وارد شده‌ اند، باز کرد و نیازی به برطرف کردن کجی موجود در آن ها نباشد‌‌.

به علاوه این کلاف ها اغلب همراه با لایی ها و فاصله پرکن هایی بین آن ها انباشته می شوند و می توان برای به حداقل رساندن جابجایی آن ها را با هم روی دستگاه کلاف بازکن حال کرد. شما باید به فروشنده هماهنگ باشید تا مطمئن شوید که وزن بارگذاری روی کلاف بازکن بیشتر از ظرفیت وزنی مجاز آن نباشد.

کلاف ها توسط قطر داخلی شان نگهداری می کردند کلاف ها توسط قطر داخلی تکیه داده شده و تحت کشش قرار می‌ گیرند. هنگام فرآوری و روی مواد نازک مراقب باشید که تاب ندارند.از کلاف بازکن ها موتور دار عمودی برای باز کردن حلقه مواد نازک استفاده می شود.

کاهش ترس و وحشت های مرتبط با کار کردن با کلاف های ورق نا مرغوب بیشترین بهره برداری از ماده در حال فراووش

صافکاری

یک صاف گر موتور دار مستقل همراه با یک کلاف بازکن بدون موتور خیلی خوب کار می کند زیرا می تواند دامنه وسیعی از مواد را دربرگیرد کلاف بازکن های موتور دار قادرند صاف گر های بدون موتور را به کار گرفته یا در ترکیب با صاف گر های فیدردار برای مواد ضخیم به کار گرفته شوند صرفنظر از نوع ساخت گر به کار گرفته شده نکات ذیل را مد نظر قرار دهید

۱ -اول اینکه صاف گر ها ماده ورق پیچیده شده به دور بوبین کلاف را باز می کنند.

۲- دوم اینکه در نظر داشته باشید که اصلاً چرا صاف گر نیاز است، هم اینکه محصول نهایی تولید شده از کلاف باید صافی و همواری لازم داشته باشد. ورق باز شده باید در صورت نیاز تحت کشش نیز قرار گیرد و در نهایت هیچ گونه خمیدگی در آن نباشد تا هنگام فراوری آن در قالب و ابزار مشکلی به وجود نیاید.

 

کلاف بازکن ها
تغذیه

نوع دستگاه تغذیه به کار گرفته شده اشاره به نوع کارهایی است که مراحل شما نیز به انجام آن به بهترین نحو دارد. یکی از روش های تغذیه روش هوا لغزشی است.

عملکرد این روش تغذیه ساده و مقرون به صرفه است در این  دستگاه ها از یک گریپر که بین دو استپ ثابت می لرزد استفاده می شود. عملکرد این نوع در کاربرد هایی که سرعت ها نسبتا پایین و تغییر نوع کار کم است خوب می باشد.

صاف گر pull through اغلب با این نوع تغذیه کننده سازگار است. بخاطر فریم خود دستگاه این نوع دارای محدودیت در طول تغذیه و مواردی که طول تغذیه بیشتر باشد نیاز به جابجایی چندگانه احساس می شود. و این محدودیت باعث کاهش سرعت عملکرد و در نهایت افت دقت کاری نیز می شود.

در مواردی که صافی و کیفیت نهایی حساس است اگر صاف گر های نوع pull through استفاده شود، با مشکل رو به رو خواهیم شد که علت آن به خاطر اثرات به جا مانده به خاطر قرقره های صاف گر و گریپر است.

نوع دیگری از دستگاه های تغذیه در این روش تغذیه بادامکی است که حرکت خود را به طور مکانیکی از یک میل لنگ دریافت می کند.

سرعت این نوع از انواع قبلی نسبتاً بالا تر است.

به کارگیری صاف گرها pull through در قسمت مدخل ورودی تغذیه نیاز به استفاده از صاف گر های گرانقیمت را مرتفع ساخت و افزایش هزینه های ناشی از استفاده از این تجهیزات را می کاهد.

تغییر رویه کار و طول تغذیه تاثیری و سرعت ندارد و قابلیت و انعطاف پذیری بیشتری از طریق تعویض تنها یک چرخدنده میسر می شود. قرقره های متحرک مکانیکی تغذیه به طور لنگ به روی میل لنگ نصب شده اند.

یک میله رابطه حرکت خود را از خارج مرکز گرفته و به بدنه تغذیه انتقال می دهد. برای تغییر در طول تغذیه میزان خارج از مرکز تغییر داده می شود.

 

کلاف بازکن ها

 

از آنجایی که کلاف باز گر های موتور دار عمودی موارد را در ظرف یک‌ ناحیه حلقوی باز میکنند پرس کاران از این رو برای مصارف مواد نازک استفاده می کنند ماده با هر مقدار واگشت ناشی از باز شدن از روی کلاغ به دلیل تماس با تجهیزات کلاف بازکن باکس چشم مواجه نخواهد شد.

 

تغذیه کننده های خود تنظیم ( سروو)

در حال حاضر سیستم تغذیه خود تنظیم (سروو) تکیه گاه اصلی در صنایع برجسته پرسکاری شده است. تقاضا های بازار منجر به پیشرفت های حاصل در ساخت و تولید و تکنولوژی سروو و فشار رقابتی موجود در بازار باعث کاهش قیمت این تغذیه گر ها تا سقف قیمت تغذیه کننده های هوا لغزشی و مکانیکی  شده است.

سروو فید ها این امکان  به اپراتور می دهند تا با فراخوانی سریع حافظه برنامه‌کاری تغییر نوع کار را به به سرعت انجام دهد. پیشروی و تغذیه طولی را می توان در حین کار دستگاه تنظیم کرد و از روش سعی و خطا بعد از توقف دستگاه پرهیز کرد هنگام بلانک زنی قطعات گرد شبیه سر و ته آبگرمکن بلانک های پولی، تانک های پروپان یا بلاگ های فن ها می توان از دستگاه و روش پیشروی و تغذیه زیکزاکی استفاده نمود تا بهترین استفاده از مواد به عمل آید. به خاطر توانمندی و قابلیت دستگاه درخصوص تغذیه پیشروی طولی و عرضی و امکان برنامه ریزی هر یک به طور جداگانه می توان بلانک زنی چند ردیفه در عرض مواد انجام داد. و از این حیث می توان میزان دورریز متریال را تا سقف 15 درصد کاهش داد.

 

اقدامات در راستای بهبود تولید

  • بهبود کلی تولید مستلزم کاهش زمان های توقف و بیکاری به علت زمان بازگردانی های بیش از حد یا تعمیرات زمان بندی نشده و همچنین کاهش قطعات معیوب است.
  • آگاهی نسبی به محدودیت‌های تجهیزات و کار کردن درون این مرز ها و حدود مهم می باشد.
  • مشورت و هماهنگی با سازنده تجهیزات بسیار موثر در نحوه کارت و برخورد با محدودیت‌های موجود است.
  • مدارک و اسناد مربوط به مراحل و روش تولید هر قطعه و کار باید نگهداری شود، تا هر وقت به تولید مجدد آن قطعه نیاز باشد با مراجعه به پلان مهندسی مربوطه، تولید تکرار شود البته لازم به ذکر است هرگاه قطعه تحقیر و یا اصلاحی پیدا کرد باید پلان مهندسی مربوطه نیز بازنگری شود.

 

منبع:

Metalforming Magazine’Dec 2004

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      09124516119