تراشکاری CNC چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تراشکاری CNC چیست ؟

تراشکاری CNC یا ماشینکاری CNC یکی از تکنیک های صنعتی برای ساخت ابزار ها، قطعات یا شکل دهی فلزات است.

در روش ماشینکاری CNC معمولاً ماشین آلات بر اساس کد دستوری مشخص ، فرآیند تولید را کنترل می کنند. کد هایی که به ماشین های CNC داده می شوند، نحوه حرکت سر مته برش، حرکت قطعه و حرکت سایر قسمت ها را بر حسب دور در دقیقه یا معیار های دیگری تعیین می‌ کند.

ظهور اولین ماشین آلات تراشکاری CNC مربوط به دهه ۴۰ و ۵۰ می باشد. این ماشین آلات امروزه به تدریج توسعه پیدا کرده اند و بر اساس فناوری ها و ابزار های موجود، اصلاح شده و ارتقا پیدا کرده اند.

موتور ماشین آلات CNC بر اساس اطلاعات ورودی کار می کند. کدها به صورت دستی وارد می شوند یا از طریق کارت مشخصی به ماشین‌ آلات منتقل می شود.

در دهه ۵۰، اولین قدم ها به سمت ابداع و استفاده از ماشین های CNC انجام شد. در ابتدا این ماشین آلات شامل رایانه‌ های MIT بودند. این رایانه ها زمان تولید یک قطعه را از ۸ ساعت به ۱۵ دقیقه کاهش می‌ دادند.

آنچه امروزه از ماشین آلات تراشکاری CNC می شناسیم، بر اساس رایانه های اولیه کد نویسی ها و برنامه نویسی ها تولید شده است. به مرور زمان، فناوری CNC به دلیل مقرون به صر

فه بودن به سرعت توسعه یافت. اکنون شاهد آن هستیم که به عنوان یک صنعت تخصصی از آن استفاده می شود.

 

دستگاه تراشکاری CNC چگونه کار می کند؟

دستگاه تراشکاری CNC با فناوری پیشرفته قادر به انجام چندین عملیات مختلف است. تراشکاری، فرزکاری، سنگ زنی و برش، مهم ترین فرایند هایی است که با این دستگاه می توان آن ها را انجام داد.

تولید قطعات جدید با طراحی مهندسی ، از طریق دستگاه CNC به راحتی امکان پذیر است. راندمان عملکرد این دستگاه موجب افزایش کیفیت قطعات تولیدی، می گردد.

بهره گیری از دستگاه تراشکاری CNC برای طراحی و تولید قطعات با طراحی پیچیده یک مزیت بزرگ محسوب می شود. در ابتدای بحث، قبل از ورود به روش کار دستگاه CNC لازم است خاطرنشان کنیم که روش تراشکاری و فرزکاری با هم تفاوت های مشخصی دارند.

در روش تراشکاری، قطعه مورد نظر از طریق یک محور که به دستگاه اصلی متصل است می‌چرخد و حرکت مته بر روی آن موجب ایجاد اشکال متفاوت روی قطعه شده و محصول مورد نظر تولید می شود.

 

 انواع دستگاه های تراشکاری CNC بر اساس نحوه عملکرد به مدل های مختلفی تقسیم بندی می شوند

دستگاه های برش لیزری، برش دهنده های پلاسما، برش دهنده های واترجت، دستگاه های برش بر اساس شعله، دستگاه های فرز، دستگاه های تراشکاری با چرخنده ها یا دستگاه‌ هایی که بر اساس تخلیه الکتریکی کار می‌ کنند، همگی در این صنعت شناخته شدند. قطعات مختلفی را می‌ توان با هر یک از دستگاه های فوق تولید کرد.

تراشکاری CNC

کاربردهای راشکاری CNC: دقتی مثال زدنی و انعطافی بی نظیر

تراشکاری CNC، انقلاب بزرگی در صنعت تولید ایجاد کرد. با بهره‌گیری از کنترل عددی کامپیوتری، این دستگاه‌ها قادر به تولید قطعاتی با پیچیدگی و دقت بسیار بالا و حیرت انگیز هستند. پیچیدگی و دقتی که دستیابی به آن‌ها با روش‌های سنتی تقریبا غیرممکن بود.

دقتبا در تولید قطعات:

  • تولید انبوه با کیفیت یکسان: دستگاه‌های CNC با تکرارپذیری بالا، امکان تولید انبوهی از قطعات با ابعاد و مشخصات کاملا یکسان را فراهم می‌کنند.
  • تولید قطعات با تلرانس‌های بسیار کم: این دستگاه‌ها قادرند قطعاتی با تلرانس‌های بسیار دقیق تولید می کنند. به همین دیل در صنایع حساس مانند هوافضا و پزشکی کاربرد فراوانی دارد.
  • پیچیدگی هندسی بدون محدودیت: با تراشکاری CNC طراحان پیچیده‌ترین اشکال هندسی را به واقعیت تبدیل و قطعاتی با سطح کیفی بسیار بالا تولید نمایند.

کاربرد وسیع در صنایع مختلف:

  • خودروسازی: در فرآیند تولید انواع قطعات موتور، شاسی، و بدنه خودرو با دقت و سرعت بالا.
  •  هوافضا: تولید قطعات حساس و پیچیده موتورهای جت، بدنه هواپیما و ماهواره‌ها.
  • صنایع پزشکی: طیف وسیعی از ابزارهای جراحی دقیق، ایمپلنت‌ها و پروتزها با انواع مختلف دستگاه های کنترل عددی تولید می شوند.
  • صنعت انرژی: تولید قطعات توربین‌های بادی و قطعات نیروگاه‌های هسته‌ای.
  • الکترونیک: در صنایع الکترونیک، تولید بسیاری از قطعات کوچک و دقیق جز با این روش ممکن نیست.
  • صنعت قالب‌سازی: ساخت قالب‌های دقیق برای تولید قطعات پلاستیکی و فلزی.

کاربرد تراشکاری CNC در صنعت قالب سازی چیست؟

تراشکاری CNC برای قالب سازی تقریباً هیچ محدودیتی ندارد. با استفاده از ماشین آلات CNC می توان انواع گسترده‌ ای از مواد را شامل فلزات، پلاستیک، کامپوزیت ها و حتی چوب به شکل های مختلفی در آورد.

ماشینکاری Cnc در تولید و ساخت قالب سنبه ماتریس نیز کاربرد دارد. در مورد این قالب ها در مقالات مختلفی به صورت مفصل توضیح داده ایم.

برای طراحی قطعات پیچیده تر، دستگاه های CNC پیشرفته تر بر اساس برشکاری لیزر یا پلاسما در دسترس هستند. طبیعتا قیمت دستگاهی با طراحی پیچیده ‌تر، قیمت بیشتری دارد. از سوی دیگر، دستگاه سریعتر است. لذا   راندمان تولید قطعات بالاتر و در دراز مت به صرفه تر است.

 

صنعت قالب سازی، یک صنعت رو به رشد، جذاب و کاملاً مهندسی است. قطعاتی که در این روش تولید می شوند در صنایع هوا-فضا، برق، صنایع دفاعی و نظامی، معدن، ساخت ماشین آلات صنعتی، صنایع غذایی و نوشیدنی، صنعت پوشاک، خودروسازی، طراحی محصولات صنعتی و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

روش تراشکاری CNC، ماشین آلات CNC و همچنین طراحی قطعات، جایگاه خود را در بخش تولید به عنوان یک روش مطمئن و مفید تثبیت کرده ‌اند. هزینه ماشینکاری CNC در مقایسه با سایر روش های ساخت قطعات یا قالب سازی تقریباً بیشتر است اما ارزش سرمایه گذاری را دارد.

کار کردن با دستگاه های CNC هم قیمت بالایی دارد و هم دشوار تر است. اپراتور یا شخصی که با دستگاه CNC کار می کند باید هم تجربه داشته باشد و هم متخصص باشد؛ یا دوره های آموزشی کامل را گذرانده باشد.

بهترین کار این است که برای انجام تراشکاری CNC از تکنسین ها و اپراتور های متخصص استفاده کنید.

 

ماشین کار CNC چه کسی است؟

ماشین کار CNC همان اپراتور یا تکنسین است که با دستگاه تراشکاری CNC کار می کند. شخصی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، ابزار ها، قطعات فلزی، پلاستیکی یا سایر مواد را به خوبی می شناسد و از مشخصات فیزیکی یا مکانیکی آن ها آگاه است.

کاربر دستگاه CNC  باید به طور اختصاصی برای کار با این مدل دستگاه ها آموزش ببیند. الزاماً کار با دستگاه های تراشکاری دیگرمحکمی برای اثبات تجربه کافی نیست.

ماشین کار CNC یا تکنسین دستگاه تراشکاری CNC از نصب دستگاه اطلاع کافی دارد؛ می تواند با قطعات کار کند، کنترل دستگاه را به دست می‌گیرد؛ روش کار ایمن و بدون خطر با دستگاه CNC را می‌ داند و ایده پردازی برای تولید قطعات را دارد.

ماشین کار CNC می‌تواند با  قسمت های الکترونیکی یا رایانه‌ای دستگاه CNC به خوبی کار کند؛ مهارت های لازم را برای عیب یابی یا رفع مشکلات دستگاه دارد و از همه مهم تر می تواند زمان خود را مدیریت کند.

 

تراشکاری CNC

نکات مهم برای تولید قطعات با روش تراشکاری CNC

  • برخورداری از طرح و نقشه دقیق رایانه‌ ای ساخت قالب را راحت تر می کند.
  • تعیین دقیق ابعاد، اندازه ها، شکل ها و قسمت های مختلف یک قطعه.
  • تنظیم دستگاه CNC مطابق با جزئیات تولید قطعات.
  • توجه به کاربرد قطعه در صنعت خاص.
  • توجه به قابلیت ویرایش طراحی قطعه در نرم‌افزار رایانه‌ ای.
  • استفاده از نیرو های متخصص در بخش طراحی قطعات، قالب ها یا کار کردن با دستگاه CNC.

 

نکته مهم درباره تراشکاری CNC:

ماشینکاری CNC یا تراشکاری CNC اگرچه یک تکنیک جذاب و پرکاربرد است اما ورود به این حوزه یا کار کردن با این دستگاه ها بدون داشتن تجربه یا مهارت می تواند خطر آفرین و دردسر ساز باشد.

اپراتور ماشین های تراشکاری با فناوری برش CNC، با قطعات سنگین، ابزارهای برش قوی و اجزای برقی سروکار دارد. اگر به طور صحیح نتواند آن را مدیریت کند، خطراتی برای او ایجاد خواهد شد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      09124516119